Jak wycenić usługę dietetyka?
Jeżeli klient po rozmowie telefonicznej nie decyduje się na wizytę w gabinecie dietetyka, to tylko w 20% odpowiada za to cena, a w 80% błędnie, nieprecyzyjnie lub nieciekawie zaprezentowana oferta.
Większość klientów planujących skorzystać z usług dietetyka jest zainteresowana trzema zasadniczymi kwestiami, a mianowicie: na czym polega usługa, jaka jest częstotliwość spotkań oraz jaki jest cennik wizyt. To, czy klient ostatecznie skorzysta z usług naszej poradni w dużej mierze zależy od sposobu w jaki zaprezentujemy naszą ofertę i czym możemy się wyróżnić na tle naszej konkurencji.
Tymczasem wielu dietetyków błędnie uważa, że to właśnie cena jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze klienta. Ci, którzy podążają tym tropem myślenia nie tylko mają coraz mniej klientów, ale także prowadzona przez nich usługa po pewnym czasie przestaje być rentowna. Winnych niepowodzenia upatruje się wówczas w „biednej” miejscowości , specyficznych mieszkańcach czy braku uregulowania zawodu dietetyka. Po jednej stronie barykady stoją więc dietetycy u których usługa kosztuje kilkaset złotych, po drugiej dietetycy oferujący swoje porady po 30-40zł. Wynik: pierwsi mają coraz więcej klientów i świetnie prosperujące poradnie, drudzy ledwo wiążą koniec z końcem. Różni ich nic innego jak tylko sposób myślenia.
Adresaci usługi
Po pierwsze musimy sobie uświadomić do jakiej grupy klientów zamierzamy kierunkować nasze usługi. Do wszystkich niestety się nie da. W większości przypadków usługa dietetyczna nie jest usługą pierwszej potrzeby tak jak np. wizyta u stomatologa, internisty czy ortopedy. A jeżeli usługa nie jest wymuszona nagłą sytuacją zdrowotną, klient może taką decyzję warunkować także innymi czynnikami. Żaden klient nie jest w stanie na wstępie ocenić kompetencji danego dietetyka, dlatego w gąszczu informacji często szuka innych elementów potwierdzających słuszność wyboru takiego a nie innego specjalisty. Pierwsze co próbuje sprawdzić to opinie. Tych dobrych na ogół każdy dietetyk ma bez liku, więc podjęcie właściwej decyzji wciąż nie jest łatwe. Kolejna próba to ocena wizerunku usług danego dietetyka na rynku lokalnym. Dotyczy to przede wszystkim tego gdzie przyjmuje, jak wygląda jego strona internetowa, gabinet, jak się reklamuje, itd. Inne wymagania wobec takiej działalności będą mieć klienci bardziej zamożni, inne osoby mniej sytuowane. Ci pierwsi z pewnością będą chcieli identyfikować z wyższym standardem obsługi klienta. Będzie dla nich ważny nie tylko sam jadłospis ale także miejsce lokalizacji, parking, wygląd gabinetu, rodzaj sprzętu czy jakość wydawanych materiałów. Stworzenie wysokich standardów obsługi klienta jest kosztowne, zatem oczywiste, że usługa takiego dietetyka musi być droższa. Nikogo z potencjalnych klientów to nie dziwi i chętnie z takich usług korzystają, mając jednocześnie świadomość że ulicę dalej inny dietetyk tworzy diety dziesięciokrotnie taniej. Należy pamiętać, że tani dietetyk nie jest żadną konkurencją ale wręcz reklamą dla tych, którzy swoje usługi sprzedają znacznie drożej. Po prostu „tania usługa” w obliczu droższej konkurencji wzbudza dużą podejrzliwość i odstrasza dużą część klientów.
A co z klientami dla których ważna jest cena?
Jeżeli są to rzeczywiście osoby słabiej sytuowane z pewnością nie będą w ogóle korzystać z usług dietetyka, gdyż na ogół nie jest to usługa pierwszej potrzeby. Jeżeli w grę wchodzi rzeczywista i pilna konieczność konsultacji dietetycznej, np. ze względów zdrowotnych, wówczas w mniejszym stopniu liczy się cena. W niektórych przypadkach klienci zasięgają porady lekarza względnie korzystają z usług tańszego dietetyka lub porad bezpłatnych.
Natomiast Ci klienci, którzy szukają tanich usług dietetycznych, tylko po to, by jak najmniej zapłacić, niestety nie stanowią żadnej wartości dla poradni. Są to na ogół klienci którzy szukają tanich okazji jednorazowych i w żaden sposób nie skupiają się na zasadniczym celu terapii. Z tego tytułu reklamowanie usług dietetycznych np. na portalach zniżek grupowych mija się z celem. Klienci takich portali powinni mieć również świadomość, że z usługi dietetycznej sprzedawanej np. za 20zł, dietetyk otrzymuje ok. 5zł. Zatem warto sobie zadać pytanie, jaka może być wartość takiej usługi? Osoby skupiające się jedynie na cenie również w żaden sposób nie wnoszą żadnej pozytywnej reklamy na przyszłość. Zatem klient który odrzuca ofertę poradni jedynie z przyczyn cenowych, nie powinien nas martwić.
Cena musi odpowiadać standardowi usług
Usługi dietetyczne prowadzone przez różnych dietetyków zawsze będą miały różne ceny. Jest to rodzaj usługi której nie idzie porównać czy ujednolicić. Dlatego rolą każdego dietetyka jest umiejętna ocena jakości swojej usługi, tak aby ją w sposób logiczny i rozsądny również wycenić. Każdy dietetyk może dzisiaj kupić program do układania diet i rozpisać klientowi dietę. To dzisiaj już żadna karta przetargowa na rynku usług dietetycznych. Musi być jeszcze to „coś” - coś co da nam przewagę nad innymi. Największą cenę ma oczywiście nasza osobista marka, na którą niestety trzeba pracować latami. A co, jeżeli na tym agresywnym rynku dopiero startujemy lub jesteśmy na początku tej drogi? Niestety w takiej sytuacji nie pomoże nam nawet kosztowny analizator masy i składu ciała, droższy program do układania diet czy kolejne certyfikaty. Aby zaistnieć na rynku a potem na nim z sukcesem pozostać musimy znacznie szerzej spojrzeć na swoją działalność jak tylko poprzez pryzmat układania samych jadłospisów. Na ostateczny sukces rynkowy składa się dodatkowo szeroko rozumiana reklama, unikalne narzędzia pracy, odpowiednia jakość graficzna oferowanych materiałów, lokalizacja, wygląd i estetyka gabinetu, itp. Jeżeli mamy czym wyróżnić swoje usługi na tle konkurencji nie musimy obawiać się cennika. To często dla klienta kwestia drugoplanowa.
Czy warto ukrywać cennik?
Wielu dietetyków na swoich stronach internetowych celowo nie prezentuje cennika w obawie, że klient odrzuci ich ofertę i wybierze tańszego specjalistę. Wolą więc najpierw „zwabić” klienta, a jak już przyjdzie to z pewnością nie zrezygnuje. Tymczasem brak cennika na stronie internetowej to poważny błąd. Zdecydowanie więcej klientów odrzuci naszą ofertę z powodu braku informacji cenowej na stronie niż w przypadku sytuacji, gdy ta cena będzie wyższa niż u konkurencji. Każdy z nas chcąc kupić jakiś towar czy usługę szuka informacji o cenie i wcale nie ze względu by kupić coś najtaniej. Jeżeli na stronie internetowej nie ma podanej ceny lub pojawia się napis „spytaj o cenę” na ogół bardzo szybko taką stronę opuszczamy i szukamy dalej. Tak samo robi każdy klient który szuka dietetyka. Każdy klient chce mieć świadomość ceny, by czuć się komfortowo w przypadku ewentualnej wizyty w gabinecie. Warto zapamiętać, że obecność cennika na stronie internetowej buduje zaufanie w oczach klienta, jest wyrazem uczciwości i poczucia własnej wartości.