Dietetyk Praca

Wywiad z pacjentem
27 września, 2017

Wywiad z pacjentem

Umiejętność prawidłowego przeprowadzenia wywiadu z pacjentem jest niezbędnym narzędziem w pracy dietetyka. Niedopytanie pacjenta o kwestie niezwiązane bezpośrednio ze sposobem żywienia, takie jak styl życia czy historię chorób, może stanowić duży problem podczas układania diety oraz utrudnić dietetykowi przyszłe kontakty z klientem. O co koniecznie trzeba zapytać pacjenta już na początku współpracy?

Wywiad chorobowy

Bardzo ważnym elementem wywiadu z pacjentem jest uzyskanie informacji o historii przebytych schorzeń oraz występowaniu objawów choroby. Bez uzyskania szczegółowych danych na ten temat, dietetyk nie będzie mógł w odpowiedni sposób zaplanować leczenia, ani rozpisać dobrego, spersonalizowanego jadłospisu. Podczas rozmowy z pacjentem warto więc poruszyć następujące kwestie:

• przebyte choroby (w tym hospitalizacje i zabiegi operacyjne)
  • aktualne dolegliwości (w tym te na pierwszy rzut oka niezwiązane z przyczyną wizyty u dietetyka, np. problemy skórne, bóle głowy, problemy z zajściem w ciążę)
  • występujące alergie i nietolerancje pokarmowe
  • aktualne wyniki podstawowych badań, np. morfologia krwi i lipidogram
  •  choroby występujące w rodzinie

Stosowane leki i używki

Informacja o stosowanych lekach wiąże się zwykle z występowaniem różnego rodzaju chorób, zarówno obecnie, jak i w przeszłości. Zawsze należy dopytać także o stosowanie suplementów diety, które często są przyjmowane przez pacjentów w niekontrolowanych ilościach, bez wiedzy lekarza prowadzącego. Kolejną kwestią, o której dietetyk nie może zapomnieć, jest uzyskanie informacji na temat palenia papierosów oraz spożywania alkoholu, co pozwoli nie tylko na ocenę stylu życia pacjenta, ale także wykluczenie ewentualnego występowania interakcji z lekami.

Aktywność fizyczna zawodowa i w czasie wolnym

Informacja na temat poziomu aktywności fizycznej jest niezbędna do ustalenia wartości energetycznej diety. Ponadto pozwala ona na ocenę zwyczajowego funkcjonowania pacjenta zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, co jest ważne przy określeniu możliwych do realizacji celów dotyczących zmiany stylu życia.

Godziny pracy

Oprócz informacji o tym, czy pacjent pracuje umysłowo czy raczej fizycznie, ważne są również godziny jego pracy, a także liczba i długość przerw w ciągu dnia. Może okazać się, że pacjent nie może pozwolić sobie na spożycie w trakcie pracy wszystkich rozplanowanych w jadłospisie dań, bądź też ma pracę zmianową, która wymaga elastyczności co do liczby i pory posiłków. Dobrze jest też zawczasu dowiedzieć się, czy pacjent ma w pracy możliwość skorzystania z lodówki czy mikrofalówki.

Kategoria: Wydarzenia
Twój komentarz